Pred časom smo bili priča, da so na eni od slovenskih bank
opazili nenavadno »obnašanje« nekaj njihovih strank – žensk. Vse so bile žrtve
t.i. »Romance scamms« ali romantičnih prevar. Vse so bile tudi finančno oškodovane.
Se sprašujete kako je to mogoče? Prevaranti prežijo na večinoma ženske v
srednjih letih, ki so nesrečne (v slabem zakonu, ločene, osamljene/ranljive,
ženske ki so doživele izgubo ljubljene osebe). Oškodovanke pa ne živijo le v
Sloveniji, ampak kar po celem svetu. Največ prevarantov prihaja iz Afrike. V
Nigeriji eni veji pravijo »Yahoo boys«, ker uporabljajo Yahoo, kot e-poštnega
ponudnika. Iz Nigerije pa prihaja tudi t.i. »Advance Fee Fraud« (Goljufija
predplačila) oz. »419«, tako prevari te vrste pravijo Nigerijci sami. Ime pa je
dobila po 419 členu kazenskega zakonika te države. Prva dokumentirana »419«
prevara v Nigeriji sega v leto 1920, ko so se uporabljala še navadna pisma.
Z razvojem interneta pa je žal prišlo tudi do kibernetskega
kriminala in goljufij velikih razsežnosti. V Veliki Britaniji so sodeč po podatkih
ankete prebivalci 10 krat bolj ogroženi, da jih ogoljufajo in oropajo preko
spleta, kot pa, da bi jih oropali na klasičen način.
En način kibernetskega kriminala je romantična prevara.
Gre za organizirano, dokaj dobro načrtovano kriminalno
dejavnost, ki pa v Sloveniji še nima posebne enote, ki bi se ukvarjala s temi
dejanji.
Kako
deluje prevara?
Na enem od družbenih omrežij, npr: Facebook, potrdite za
prijateljstvo človeka s simpatično profilno sliko. Čez kratek čas vas
kontaktira preko sporočila (navadno v angleščini) na Facebook-u, nekaj v stilu:
» Živijo lepotica. Sem XY
(navede nek priimek in ime – seveda lažne podatke). Med brskanjem po
Facebooku sem naletel na tvojo sliko, pravzaprav mi je kolega iz tabora naredil
profil, ker sem bolj nevešč tega. Sem iz Severne Karoline, trenutno pa sem
razporejen s svojimi kolegi, so-vojaki v Damascus v Sirijo. Zaposlen sem v ZDA
vojski, kot vodja za iskanje novih vojakov, po činu sem vodnik. Sem ločen, od
tega je že kar 5 let. Imam hči, ki živi s svojim možem. (Ena še bolj za ušesa
privlečena zgodba je, da mu je žena umrla med porodom in je ostal sam s sinom,
ki je trenutno v internatu) Naveličan sem praznine v svojem srcu. Sedaj sem pripravljen
spoznati pošteno, ljubeznivo, srčno žensko,morda si to ti, da se skupaj
postarava. Če si želiš klepet z menoj, mi prosim pošlji Gmail naslov – tam se
lažje pogovarjam-zaradi dela.«
No, če potencialna žrtev zagrize, se pogovor nadaljuje na Gmail-u
klepetu oz., kot se mu po novem reče »Hangout-u«. Vmes prosi za slike, sprašuje pa tudi o osebnih
stvareh. Pogovori trajajo praviloma dalj časa – več tednov ali mesecev, dokler
žrtev ne dobi občutek, da je na drugi strani ljubezen njenega življenja in mu
popolnoma zaupa. Prevarant takrat lahko dobi od žrtve karkoli želi, saj je
žrtev, kot jaz temu rečem, v čustvenemu
transu – ali popolnoma zaslepljena.
Kako dejansko prosijo za denar? Nikoli ne rečejo direktno. V
ozadju je vedno neka srce parajoča zgodba, recimo: »V vojski ne morem do
svojega denarja, ker naše račune čuvajo Združeni narodi (med misijo nam
zamrznejo račune). Sedaj pa mi je sin/hči zbolel/a in veš kako je v ZDA, vse je
treba poravnati. Jaz pa ne morem pomagati. Počutim se tako nemočnega. Me
razumeš, ljubica moja? Ne vem, kaj naj naredim. Na računu imam prihranjeno
skoraj 100.000$, pa ne morem do njih, moj/a sin/hči pa umira…«
Toliko v vednost, ZDA vojska ima poskrbljeno za vojake in
njihove družinske člane za zdravstvene storitve. Več na Povezava1 in Povezava2
Prvič skoraj nikoli ne gre za veliko vsoto. Temu lahko
rečemo, testiranje naivneža. V kolikor žrtev denar pošlje, začne goljuf
pripravljati teren – novo zgodbo – za večjo vsoto denarja. V nekaterih primerih
se zgodi, da vas goljuf prosi, da odprete račun na banki, s pretvezo, da do
svojega računa trenutno ne more dostopati in da bo pač preko tega novega računa
sedaj upravljal z denarjem. Tako žrtev sama nevede postane kriminalec, saj niti
ne ve, da se ta račun sedaj uporablja za pranje denarja.
Tukaj je povezava do videa, kjer lahko slišite pričanje
ženske (žrtev, zaslepljena od ljubezni), ki je zaradi pranja denarja pristala
celo v zaporu:
Kako prevaranti uspejo prepričati? Uporabljajo nekaj osnovnih
načel človeške psihologije in prodajne taktike
1.
Recipročnost: Če nas
prijatelj povabi na zabavo, vemo, da ga moramo povabiti nazaj. Čutimo se nekako
dolžni ga povabiti nazaj. Psihologi pravijo, da bomo bolj verjetno nekomu rekli
da, če imamo občutek, da mu nekaj dolgujemo. Ni pomembno, kaj nam nekdo da,
ampak na kakšen način nam to da. Vljudnemu natakarju, ki nam je ob izročitvi
računa dal še majhno darilo (bombon) in rekel, »to sem pa prinesel za vas, ker
ste tako prijazni«, bomo pustili napitnino, ki je višja od običajne.
2.
Strah
pred pomanjkanjem: Ljudje želijo tisto, česar nimajo ali se pa
bojijo, da bi zmanjkalo. Recimo, če vam neko podjetje pove, da vaše
priljubljene mešanice začimb več ne bodo proizvajali, ker je neekonomično.
Seveda boste šli v trgovino in kupili čim več teh mešanic.
3.
Avtoriteta: Ljudje bodo
prej začeli slediti priznanemu izobraženemu strokovnjaku, kot pa kakšnemu laiku.
Pomeni, da bomo trenerja v fitnesu bolj upoštevali, če bomo videli na zidu
njegov certifikat za fitnes trenerja. Če nam pa to osebo še kdo priporoči »Pojdi
v fitnes za vogalom. Tam je trener Marko, ki se poklicno ukvarja s tem že 10
let, prav tako ima certifikat za fitnes trenerja in nutricionista«, bomo pa
verjeli še bolj.
4.
Doslednost: Ljudje
so radi dosledni. Za večino ljudi je njihova beseda sveta in se tega tudi dosledno
držijo. Če si nekdo nalepi nalepko na avto, ki so jo delili po soseski z
napisom »Vozite previdno«, se bo vsakič, ko vidi enak napis ob cesti zavedal
tega kar ima nalepljeno na avtu in se bo tega tudi držal – bolj kot nekdo brez
nalepke.
5.
Všečnost: Všeč so
nam ljudje, ki so nam podobni, ki nam dajejo komplimente in, ki skupaj z nami sodelujejo pri uresničitvi
skupnega cilja. Torej, če nam je nekdo všeč in si izmenjamo z njim nekaj
osebnih informacij, nas bo ta lažje pripravil do podpisa ponudbe (zavarovalni
agent npr) ali, da mu pošljemo denar. Roko na srce, težko je reči nekomu NE, ki
nam je všeč.
6.
Soglasnost: Ljudje na
podlagi dejanj drugih določimo svoja ravnanja. Vemo, da je planet onesnažen s
plastiko. Recimo, da imamo trgovino in bi stranke radi navadili na papirnate
vrečke. Preprost napis na vidnem mestu lahko pomaga »Če se odločite za platneno vrečko ste rešili eno drevo in
pripomogli k čistejšemu planetu«. Še več ljudi bo pa poseglo po platnenih
vrečkah, če napis malce spremenite: »V NAŠI trgovini se 95% kupcev odloči za
platneno vrečko, saj s tem pripomorejo k čistosti NAŠEGA planeta«. Da nekoga
prepričamo, ni potrebno, da ga sami prepričamo, le nakažemo, koliko drugih (njemu
podobnih) ljudi to že počne.
Da bi se
temu izognili bodite pozorni na:
1.
Po tem, ko ste dali prevarantu svoj email naslov
je bil njegov Facebook profil čez dan ali dva izbrisan, je čas za alarm
2.
Vprašal vas je tako mimogrede, ali vas je že
kateri ameriški vojak kontaktiral (Če bi mu odgovorile z da, se z vami ne bi
več trudi – pa tudi ve same verjetno ne bi več nasedle….ali pač?)
3.
Sprašuje vas po prihrankih – seveda ne direktno
4.
Nenehno vam piha na dušo, vam govori, da ste
lepi, dobri, da ne ve s čim si je zaslužil to, da vas je spoznal ipd. Izpove
vam ljubezen v nenormalno kratkem času.
5.
Večkrat
pove, da ima poštene namene, da želi biti vaš prijatelj, da mu lahko zaupate
svoje težave, saj vam bo takrat lažje ipd.
6.
Pove, da ima dosti denarja na svojem računu,
vendar ne more do njega zaradi varnosti. Sedaj ima na voljo le nekaj drobiža.
7.
Prosi za nakazilo preko storitev podobnim Western
Union-u (težka sledljivost transakcijam)
Kako
se prepričati ali gre za prevaranta:
1.
Če vam pošlje sliko, z desnim miškinim gumbom kliknite
na njo. Odprl se bo meni, kjer izberete »Search Google for image«. Iskalnik Google
bo poiskal to sliko, v kolikor je bila že objavljena.
Odpre se vam nov zavihek, kjer se vam
pokažejo povezave, kjer je ta slika že uporabljena.
2.
Ime profila, pod katerim vas je dodal na Facebook
si zapomnite in ga v Facebooku vtipkajte v iskalnik. Presenečeni boste, da
obstaja več profilov s podobnim imenom – na slikah pa je isti človek. Slike so
objavljene na vseh podobnih profilih praviloma v enakem časovnem obdobju
3.
Preden vam neznanec zmeša glavo, poslušajte svoj
razum.
Najbolj žalostno je pa to, da ljudje, ki so bili žrtve »romantične
goljufije« ne žalujejo toliko za izgubljenim denarjem in premoženjem, ampak za
svojo ljubeznijo. Res je bilo fiktivno razmerje z lažno osebo, a za žrtve je to
prava ljubezen in oseba. Po besedah ene žrtve, je ta občutek podoben tistemu,
ki ga imaš ob smrti ljubljene osebe.
Nikoli
NE pošiljajte denarja
Povezava
do zgodbe žrtve prevare, ki je oškodovana za več kot 30000$
Ni komentarjev:
Objavite komentar
Vem, da se cenite in spoštujete, zato boste komentirali tako, kot želite, da bi jaz komentirala vam :)